1. narušenie článkovania reči (dyslália, dyzartria):
a) dyslália – chybné tvorenie hlások:
a1.) mogilália (vynechávanie hlások)
a2.) paralália (zamieňanie hlások za iné)
a3.) tvorenie hlásky na inom artikulačnom mieste (napr. ”francúzske” R – rotacizmus)
a4.) dyslália multiplex (viac chybne tvorených hlások)
a5.) tetizmus (takmer nezrozumiteľná reč, nahrádzanie všetkých spoluhlások hláskou ”T”)
b) dyzartria – porucha reči pri detskej mozgovej obrne.
Všeobecné symptómy sú v rôznej miere narušená respirácia, fonácia, rezonancia, artikulácia a prozódia.
2. narušenie plynulosti reči (zajakavosť, brblavosť):
a) zajakavosť – syndróm komplexného narušenia koordinácie orgánov zúčastňujúcich sa na hovorení:
a1.) klonická (opakovanie hlások, slov alebo slabík)
a2.) tonická (kŕčovité sťahy na začiatku slov)
a3.) zmiešaná forma: klonicko-tonická, tonicko-tonická
b) tumultus sermoris (brblavosť) – porušenie tempa a rytmu reči.
3. narušený vývin reči (vývinová dysfázia, vývinová bezrečnosť):
a) vývinová dysfázia – štruktúrne a systémové narušenie niektorých oblastí vývinu reči, osvojovania si materinského jazyka:
a1.) impresívny typ (neschopnosť rozoznávať počuté výrazy a chápať obsah počutých slov)
a2.) expresívny typ (nedostatok rečového prejavu pri dobrom chápaní a porozumení počutej reči)
a3.) zmiešaný typ
b) NVR na báze psychomotorickej retardácie
4. získaná neurotická bezrečnosť (mutizmus, elektívny mutizmus, surdomutizmus):
a) mutizmus – náhla strata už vyvinutej reči
b) elektívny mutizmus – výberová strata reči s negativistickým postojom
- útlm reči k určitým osobám, v určitom prostredí, za určitých okolností.
c) surdomutizmus – onemenie pri strate sluchu.
5. získaná orgánová bezrečnosť (afázia):
Afázia – porucha už vyvinutej reči, ktorá nastáva po niektorých ochoreniach
alebo úrazoch mozgu.
6. narušenie zvuku reči (fufnavosť, palatolália):
a) fufnavosť (rhinolália) – zmenená nosná rezonancia:
a1.) zatvorená (znížená nosovosť)
a2.) otvorená (zvýšená nosovosť)
a3.) zmiešaná
b) palatolália – vývinová chyba reči, ktorá vzniká na základe rázštepu podnebia.
7. narušenie grafickej podoby reči (dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia):
a) dyslexia – vývinovo podmienená neschopnosť naučiť sa čítať bežným vyučovacím spôsobom aj napriek normálnemu intelektu
b) dysgrafia – neschopnosť naučiť sa písať
c) dysortografia – neschopnosť zvládnuť gramatiku
d) dyskalkúlia – neschopnosť naučiť sa počítať, písať číslice, zvládnuť niektoré matematické operácie.
8. symptomatické poruchy reči – sprevádzajú iné dominantné postihnutie, narušenie alebo ochorenie:
a) zrakové postihnutie
b) sluchové postihnutie
c) mentálnu retardáciu
9. poruchy hlasu:
a) detská hyperkinetická dysfónia: korene v útlom detstve – dôvodom vzniku môže
byť dlhý plač bábätka; kričanie ako reakcia na slabý hlas; snaha prekričať ostatné
deti v kolektíve; snaha vyniknúť, upútať na seba pozornosť;
b) hyperkinetická dysfónia u dosp.: z premáhania hlasu, najčastejšie u hlasových
profesionálov;
c) psychogénne poruchy hl.: psychogénna dysfónia a afónia;
d) mutačné poruchy – predĺžená, predčasná, perverzná mutácia a fistulový hlas.
10. autizmus – bezrečnosť spôsobená vrodenou
poruchou osobnosti ako celku, z neschopnosti
nadväzovať kontakty s okolitým svetom.
11. kombinované chyby a poruchy.
Autor: Mgr. Valika Červenková, logopedička